Historia mody: Prada
   09/28/2023 17:39:51      Historia mody
Historia mody: Prada

Prada kojarzy się z luksusem, wysokiej jakości wyrobami skórzanymi, prostotą projektów oraz niepowtarzalną elegancją. Dom mody, który istnieje na rynku już ponad 100 lat cieszy się ogromną popularnością, a grono jego fanów stale rośnie. To kolejna włoska marka, którą bierzemy na tapet. W dzisiejszym wpisie poznasz jego historię oraz przedstawimy projekty w które warto zainwestować.

Jak to się zaczęło…

W 1913 r. dwóch braci: Mario i Martino założyli w Mediolanie markę modową, której nazwa pochodzi od ich nazwiska - Prada. Początkowo prowadzili sklep z wyrobami skórzanymi: głównie walizkami, kuframi, torbami oraz akcesoriami podróżniczymi pod nazwą Fratelli Prada, czyli bracia Prada. Co ciekawe - ich pierwszy sklep znajdował się w prestiżowej Galerii Vittorio Emmanuele w Mediolanie. W 1919 r. marka otrzymała tytuł oficjalnego dostawcy włoskiego domu królewskiego oraz stała się symbolem włoskiej arystokracji.

W ówczesnym świecie Mario Prada nie brał pod uwagę możliwości, aby w jego firmie pracowały kobiety - ich głównym zajęciem było przecież prowadzenie domu. Jak na ironię, jego jedyny syn nie wykazywał chęci przejęcia i prowadzenia rodzinnego biznesu. Temu wyzwaniu podjęła się jego córka - Lusia Prada, która prowadziła markę przez ponad dwadzieścia lat. Firma zaczęła podupadać w połowie lat 60, a dekadę później do grona jej pracowników dołączyła córka Lusi - Maria Bianchi, która szerzej znana jest jako Miuccia Prada. Gdy przejmowała rodzinny biznes, firma posiadała już tylko jeden sklep. Jak to się stało, że Prada jest nadal popularna? W 1977 r. podczas targów poznała swojego męża - Patrizio Bertelli z którym połączyła siły i z którym otworzyła kolejne sklepy. Ale ich wspólny biznes początkowo nie ma nic wspólnego z towarem luksusowym.

Co ciekawe, po roku od przejęcia firmy wprowadza na rynek serię toreb i plecaków uszytych z syntetycznego nylonu pacono, bez logo. Klienci doceniają jej tradycyjne produkty, ale Miuccia pozostaje bez większego sukcesu w świecie mody. Wszystko zmienia się w 1985 r. kiedy to na rynek powracają plecaki Pacono, ale w nowoczesnej wersji, z trójkątnym logiem i eleganckim łańcuszkiem. Produkt ten był strzałem w dziesiątkę, który pokochały ówczesne fashionistki.

Nowe produkty Prada

W 1979 r. Miuccia Prada do katalogu firmy dodała obuwie, a pierwsza kolekcja marki została ciepło przyjęta przez klientów. Małżeński duet nie przestawał się rozwijać, czego efektem było rozszerzenie sklepów bezpośrednich na rynkach całego świata - pierwszy butik pojawił się w Mediolanie, a następnie w Londynie, Madrycie, Tokio i w Paryżu. Znakiem rozpoznawczym sklepów była czysta estetyka oraz ściany pomalowane na wyjątkowy odcień zieleni, który stał się znany jako “Prada Green”.

Zachęci sukcesem, Miuccia i Patrizio pod koniec lat 80 wprowadzają na rynek damską linię ubrań. Pierwsza kolekcja marki na sezon jesienno-zimowy została zaprezentowana na mediolańskich wybiegach w 1988 r. Świat zakochał się w czystych liniach marki, tkaninach wysokiej jakości, wyrazistych projektach oraz w perfekcyjnym doborze kolorów.

Rok 1993 r. to debiut marki w branży odzieży męskiej. To również rok, w którym powstała nowa marka Miucci - Miu Miu. Jest ona skierowana do wyrafinowanych, stylowych kobiet, które uwielbiają wyprzedzać trendy.

Obecnie Prada posiada jeszcze kilka marek: Church’s, Car Shoe oraz Pasticceria Marchesi.

Prada to nie tylko ubrania i akcesoria

To, co wyróżnia markę na tle innych to architektura budynków, w których znajdują się jej flagowe sklepy. Butik w Tokio ma ma pięciokątny kształt i składa się z 6 pięter, a fasada wykonana jest ze szkła w kształcie rombu i wchodzi w dach. Znany jest również butik marki w Teksasie, który jest atrapą i za projekt którego odpowiedzialny jest duet projektantów Michaela Elmgreena i Ingara Dragseta.

Prada w Twojej szafie - w co warto zainwestować?

Nosząc produkty z logiem włoskiego domu mody możesz poczuć się elegancko i luksusowo. Tutaj cena równa się jakość. Poniżej prezentujemy produkty, które powinny znaleźć się w Twojej szafie.

Galanteria skórzana

Żaden włoski dom mody nie zna się tak na wyrobach skórzanych jak właśnie Prada. Lata doświadczenia i ponad 100 letnia historia sprawiły, że produkty skórzana wychodzące pod logiem marki to synonim piękna, prostoty oraz luksusu. Każdy detal jest bardzo starannie dopracowany, a produkt wykonany jest z wysokiej jakości materiałów. W kobiecej szafie powinna znaleźć się ponadczasowa torebka z logiem marki, a Panowie powinni pokusić się o zakup skórzanego portfela.

Obuwie

To kolejny dział mody, w którym Prada czuje się wyjątkowo dobrze. Do ponadczasowych modeli należą skórzane trampki oraz szpilki.

Produkty wykonane z dbałością o każdy detal warte są swojej ceny - to inwestycja na lata, która nigdy nie wyjdzie z mody. A produkty z logiem marki Prada są tego warte.

Powiązane posty: